Ostrý Roháč už nikdy

19. 01. 2014 16:27:00
Mám fobii z výšek, příšernou. Jakmile se nakloním nad jakoukoliv hloubku či propast, zatočí se mi hlava, zvedne žaludek a zároveň mi jakýsi úlisný hlásek našeptává: „Skoč, skoč.“ A já se bojím, že to nevydržím, že mi rupne v bedně a že ho jednou poslechnu. A že asi nebudu lítat jak peříčko ve Forrest Gumpovi.

Nebylo tomu tak vždycky. Coby puberťačka jsem bydlela ve třináctipatrovém věžáku, kde jsme v letních měsících s kámoškou chodily potají kouřit na střechu. Nebyl tam povolen přístup, ale my jsme se protáhly malým okénkem vedle strojovny výtahu. Na střeše věžáku byla černá lepenka a kolem dokola zídka obložená cihlově červenými dlaždicemi. A my sedávaly na té obrubě, nohy spuštěné směrem ven, kouřily jsme a kecaly. Koukaly jsme přitom dolů do hloubky třinácti pater a vůbec nás nenapadlo, že stačí špatný pohyb a letíme.

Závratě jsem tenkrát neměla, zato je mám dnes, když si na to vzpomenu. Dnes už mě do žádných výšek nedostanou, návštěvy rozhleden většinou odsedím dole v bufetu (a víš, že to taky není špatný?), v horách se držím jen tam, Heduš, kde nejsou žádná panorámata.

Nejhorší zážitek pro mě byla hřebenová túra přes Ostrý Roháč v Západních Tatrách. V té době ještě nebyl rozšířen internet, takže jsem si nemohla vygooglovat pro mě hrůzostrašné fotky řetězových přechodů. Vedl nás tehdy kamarád Jarda, který už tuto túru absolvoval. Když jsem mu naznačila, že se strašně bojím výšek a že nepolezu nikde, kde bych mohla spadnout, ujistil mě, že se nemám čeho bát.

„Tam je takový chodníček a z jedné strany je řetěz a toho se můžeš přidržovat,“ tvrdil.

Uvěřila jsem mu a vyrazili jsme z chaty Zvierovka. Po celou cestu mě neustále uklidňoval, že to je brnkačka. A pak jsme došli k prvnímu vodorovnému řetězu. Žádný chodníček tam nebyl, jenom skála, na ní přikovaný řetěz a pod ním uzoučký výstupek, na který se dalo jakž takž stoupnout. A dolů ani nevím jaká hloubka, protože jsem se tam radši ani nedívala.


Zdroj: http://www.ursus.cz/tipy_na_vylet/VHT/Rohace/5.jpg

Začala jsem hysterčit, že tohle nikdy nedokážu přejít. Rozhodla jsem se, že se vrátím zpět to samou cestou, co jsme přišli. Když jsem se otočila a udělala několik kroků, tak jsem si uvědomila: „Do prdele, ty nemůžeš jít pryč, máš tady dítě!“

Tak jsem zase udělala čelem vzad ke své Barunce, která plakala a drmolila, že se bojí. Jardův syn Radek s obličejem bílým jako stěna si pro sebe mumlal: „Už abysme byli na chatě na večeři, už abysme byli na chatě na večeři...“

Jarda přelezl jako první a zakřičel: „Nic to není, pojď, Barunko, budu ti říkat, kam máš šlápnout.“

A tak se má dcerka chytla řetězu a posunovala nohy za podrobných instrukcí šíleného Járy.

Vyrazila jsem hned za ní, strach o dítě potlačil strach z výšek. Říkala jsem si, že jestli kvůli tomu magorovi Barča spadne, skočím tam za ní. Jiné řešení jsem v tu chvíli neviděla.

Postupně jsme nějakým zázrakem přešli všichni a vylezli na vršek Ostrého Roháče. Zatímco se všichni kochali vestoje krajinou pod sebou, ležela jsem na břiše a čučela jen na šutry pod svým obličejem.

Za mým mužem ručkovala po řetězu nějaká Polka a chytala se ho za batoh. Muž jí na vrcholu sprdnul, že mohli oba spadnout, že měl co dělat, aby se udržel.

A ta dobrá žena odvětila: „Kiedy patrzysz tak fachowo, myślałem, że jesteś przewodnikiem górskim (když vy vypadáte tak zkušeně, já jsem myslela, že jste horský vůdce).“

Ne všichni chlapi, co nosí plnovous a mají na zádech batoh, musí být notně horští vůdci. Nakonec si spolu dali hlt čučoriedkovice a podali i mně, která jsem se tam hrůzou svíjela na zemi.

Díky té troše alkoholu pominul prvotní šok a já mohla pokračovat v tom „úžasném“ dobrodružství. Dolů po hřebeni jsem slézala víceméně po zadku, po čtyřech jak opičák, protože jsem se bála postavit, abych neviděla ten sešup napravo i nalevo. Nebyla jsem jediná, komu vzpřímená chůze po dvou činila problémy. Barča i Polka se sunuly podobným způsobem za mnou.


Zdroj: http://www.ursus.cz/tipy_na_vylet/VHT/Rohace/6.jpg

Slézali jsme i další řetězy, ale tyto byly svislé a nastupovalo se na ně z plošinky, kdybych se zde smekla dolů, budu padat jen ten kousek.

http://www.stream.cz/uservideo/510723-rohace-2010-ostry-rohac

Když se Radek konečně dočkal vytoužené večeře na Zvierovke, zeptali jsme se paní správcové, zda už se tam někdo zřítil.

„Uklidnila“ nás, že každoročně tam pár lidí spadne, že to je normální. A když jsme se pídili, co se s nimi potom stane, odpověděla: „Nič, medvede ich zožerú, tam sa žiadny vrtuľník ani žiadny záchranár nedostane, nemá zmysel ich hľadať.“

Tak jsem ráda, že nás nesežrali medvědi. Když Jarda tuhle navrhnul, že bychom si mohli udělat výlet do Dolomit, protože tam jsou pěkné ferraty, hnala jsem ho svinským krokem.

P.S. Video i foto jsou půjčené z daných odkazů

Autor: Eva Hölzelová | neděle 19.1.2014 16:27 | karma článku: 26.38 | přečteno: 8673x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Cestování

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.92 | Přečteno: 487 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 584 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.58 | Přečteno: 234 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.05 | Přečteno: 478 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse
Počet článků 22 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2641

Jsem autorkou knih Hvězdná obloha, Arina, Třpytkaři, Mimetičtí hadi a Milánek na zabití. Kniha Hvězdná obloha, která spojuje řecké mýty a astronomii, vyšla v rozšířené a přepracované verzi v německém nakladatelství Astronomie-Verlag. Založila jsem a provozuji Literární net Sůvičku. Baví mě astronomie, cyklistika a procházky se psem.Moje knihy na iDNES.cz - Knihy.iDNES.cz

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...