Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Třpytkaři

Třpytkaři jsou chlapi, kteří neustále nahazují třpytky a čekají, kdo se chytne. Házet třpytky mohou třeba oblézáním úřadů a vyžadovat tam výhody či dávky, které jim nepřísluší. Na zakoupené zboží či poskytnuté služby podávají

Seznamují se na netu či přes inzerát a snaží se ze svých nových známostí vyrazit peníze, přičemž používají srdceryvné výmluvy jako např., že maminka musí na operaci, vyhořel jim dům, sousedi jim vyplavili byt, exmanželka je připravila o všechno, měli v zahraničí těžký úraz, bohužel nebyli pojištěni a musí splácet horentní sumy. Podobně citově vydírají majitele nemovitostí, když mají zaplatit nájemné.

Tito filutové se vyskytují ve všech možných podobách a všude. Dost často se z nich rekrutují šmejdi a sňatkoví podvodníci.  

Jsem překladatelka z němčiny a občas u mě zazvoní třpytkař, že potřebuje něco přeložit. Dotyčný se samozřejmě nezeptá jako každý slušný zákazník, kolik si účtuji za normostránku a za jak dlouho překlad vyhotovím. Toto individuum se vecpe do dveří a zahaleká něco v tomto smyslu: „Karel říkal, že prej umíte německy. Chytli mě v Německu policajti a dali mi pokutu.“

Načež mi vrazí do ruky několik papírů, které mu poslaly německé úřady.

„Vy to tedy chcete přeložit?“ zeptám se.

„Já to nechci, přeložit, já to chci jen přečíst,“ zamumlá rozkazovačně.

Je mi naprosto jasné, o co mu jde, ale dělám blbou, a proto se udiveně zeptám: „Ale když vám to přečtu, tak tomu stejně nebudete rozumět.“

A chlapeček už se vybarvuje: „Ale ne, já chci, abyste si to vy přečetla, a řekla mi, co tam píšou.“

Pak ještě drze dodá: „A vyplnila mi pak tady ten formulář.“

Je mi také jasné, že tento týpek vůbec nemá v úmyslu mi za mé služby zaplatit nebo aspoň věnovat láhev dobrého pití či jinou naturální odměnu. Neboť dle třpytkařské logiky, když umím německy, tak na tom přeci nic není přečíst a přeložit pár papírů.

Proto ho odkážu do patřičných mezí: „Víte, já toto nedělám, abych překládala něco ve dveřích. Jestli chcete, nechte to tu, já vám to přeložím.“

„A proč mi to nepřečtete hned?“ zaútočí.

„Nepřečtu, a navíc mě zdržujete od jiné práce. A jak jsem již řekla, toto nedělám.“

Chvíli se ještě handrkujeme, třpytkař zapochybuje, zda vůbec umím německy, prohodí pár nelichotivých slov a uraženě odtáhne.

Další chytrolín se dožaduje překladu návodu k elektronice, kterou „výhodně“ zakoupil kdesi na tržnici. Avšak nechce přeložit celou uživatelskou příručku: „Vyberte jen to nejdůležitější, a aby to nestálo víc než dvě stovky.“

I tohoto vyčůránka jsem poslala kamsi. Kamsi tedy ne, ale konkrétně za studenty, že si třeba některý z nich bude chtít přivydělat dvě stovky. Mluvila jsem s učitelkami, co učí jazyky na gymplu, ale ani u jejich svěřenců se třpytkař nechytl. Tak nevím, kdo mu ten návod na úžasný výrobek nakonec přeložil. Možná, že se dříve rozbil.

Třpytkaři jsou převážně muži, ženský moc třpytkovat neumí. I když připouštím, že existují výjimky potvrzující pravidlo.

Nejvíce mě rozlítil cca 25letý kluk, který se hned cpal do baráku. Že prý nabízí výhodnější smlouvy na dodávku elektřiny.

„Ale já nechci měnit dodavatele,“ zadržím ho ve dveřích.

„Ale já jsem z ČEZu. Děláme revize smluv a možná máte nárok na levnější elektřinu a nevíte o tom,“ přesvědčuje mě.

„Kdyby ČEZ něco podobného nabízel, tak mi to pošle s fakturou a nebude posílat lidi po domech,“ oponuji.

„Ale tohle je speciální jednorázová akce, kdy ČEZ posílá své agenty. A dělá to jen jednou. Pokud to prošvihnete, už nebudete mít nárok,“ třpytkaří.

Koukám na něho nevěřícně a myslím si svoje. Ten drzoun to zřejmě vyhodnotí tak, že vážně uvažuji o lákavé nabídce, a proto vypálí: „No nekoukejte a mazejte pro ty smlouvy. Čekám!“

Nahrnula se mi krev do hlavy a ostré výrazy na jazyk. Už nevím přesně, co jsem mu řekla, jisté je, že ten spratek od nás jel jak namydlenej blesk.

Takže bacha na třpytkaře, jenom vás využijí a nic dobrého z nich nekouká.

Autor: Eva Hölzelová | neděle 16.3.2014 17:13 | karma článku: 22,24 | přečteno: 926x
  • Další články autora

Eva Hölzelová

Dějiny prodejné lásky - Starověké Řecko

Ženy, které poskytují sexuální služby za odměnu, či za nějaké výhody. Byly tu vždycky, již od pravěku. Nazývají se různě.

8.6.2021 v 16:47 | Karma: 20,64 | Přečteno: 648x | Diskuse| Kultura

Eva Hölzelová

Pijačky nebo píčky?

V textech, jež překládám z němčiny, si už nikdo nedovolí opomíjet ženy či je uvádět na druhém místě za muži. Genderová rovnoprávnost to tak vyžaduje a dámy mají přednost.

2.8.2019 v 20:39 | Karma: 42,35 | Přečteno: 8652x | Diskuse| Společnost

Eva Hölzelová

Na železnici dějou se věci

Stejně jako Sheldon Cooper neumím moc řídit auto, a když někam potřebuji svézt, musím otravovat druhé. A stejně jako Sheldon Cooper strašně ráda jezdím vlakem.

7.12.2017 v 18:35 | Karma: 26,27 | Přečteno: 1598x | Diskuse| Cestování

Eva Hölzelová

Afroevropan ulovil lautr kulový...

Pořád se vedou diskuse, jestli Máma má mísu, či Táta má mísu, a jestli by nebylo nejvhodnější napsat, že Rodič má mísu, abychom učinili zadost genderové spravedlnosti. Já říkám, že ne.

12.4.2017 v 16:23 | Karma: 43,29 | Přečteno: 3051x | Diskuse| Společnost

Eva Hölzelová

Indie - vroucí kotel světových náboženství - 2. část

Vipašjana je meditační technika používaná v barmských buddhistických klášterech a jejím šiřitelem po Indii se stal guru S.N. Goenko. Narodil se v indické hinduistické rodině a vypracoval se v barmského průmyslníka.

27.10.2016 v 16:44 | Karma: 13,15 | Přečteno: 371x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
RECEPČNÍ

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 30 550 - 30 550 Kč

  • Počet článků 22
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2992x
Jsem autorkou knih Hvězdná obloha, Arina, Třpytkaři, Mimetičtí hadi a Milánek na zabití. Kniha Hvězdná obloha, která spojuje řecké mýty a astronomii, vyšla v rozšířené a přepracované verzi v německém nakladatelství Astronomie-Verlag. Založila jsem a provozuji Literární net Sůvičku. Baví mě astronomie, cyklistika a procházky se psem.

Seznam rubrik